Eerste hulp bij een (winter)dip

So this is the new year / And I don’t feel any different – dat is wat Ben Gibbard al sinds 2003 zingt in Death Cab For Cutie’s The New Year. Toen het nummer uitkwam was ik nog maar tien; desalniettemin werd het direct één van mijn favorieten, en denk ik er vaak aan terug.
Ik haat het om de Negative Nancy uit te hangen, maar jaar na jaar blijkt januari voor mij een verschrikkelijke rotmaand. Na de vakantie en -feestdagen, het verleidelijke idee van een tabula rasa, en de onbewuste gedachte dat een nieuw kalenderjaar uit het niets een nieuwe lading energie met zich mee zal brengen, kan de confrontatie met de realiteit soms zwaarder vallen dan verwacht – zelfs met de nodige ervaring en zelfkennis.

Disclaimer: Ik noem het een winterdip, maar ik heb geen diagnose winterdepressie. Een winterdepressie is een stoornis die voortkomt uit een verstoorde biologische klok en metabolisme, en die verholpen kan worden door bijvoorbeeld lichttherapie en specifieke medische hulp; de tips die ik deel zijn voor mij waardevol en ongetwijfeld voor de meeste mensen geldig, maar absoluut geen kuur voor een psychische stoornis.

    • Een fijne omgeving
      Omdat ik nog geen eigen huisje heb, betrap ik mezelf erop hartstikke laks te zijn met mijn omgeving. Ik droom graag weg wanneer ik door interieurmagazines blader of mooie antieke stukken zie staan voor een prikkie op een markt, maar in mijn kamer durf ik niet te investeren – wat natuurlijk ontzettend zonde is! Er is weinig fijners dan tijd kunnen doorbrengen in een plekje dat écht van jezelf voelt. Daarvoor heb je geen enorme ruimtes of dure meubels voor nodig; een plant, je lievelingsboeken en een fijne zithoek schelen al een hoop. Een warme, opgeruimde omgeving zorgt voor rust. Het is ook hartstikke leuk om met behulp van een vriend(in) je omgeving op te ruimen, kritisch naar je spullen te kijken, en/of met andermans input je plekje een makeover te geven; dat zorgt ook direct voor leuke herinneringen en geeft je omgeving een positieve emotionele lading.
    • Eet!
      Je lichaam wordt hartstikke chagrijnig van honger, en jijzelf misschien ook. Ik word zelf niet hangry, en vergeet vooral in de winter vaak wanneer ik voor het laatst gegeten heb (om me vervolgens vol te proppen en rot te voelen). Ervoor zorgen dat je genoeg gezonde snacks bij je hebt om onbezorgd van te kunnen eten is voor mij essentieel. Je lichaam reageert op kou door je metabolisme een tandje hoger te zetten, maar daarvoor heb je wel genoeg brandstof nodig!
    • Ga naar buiten!
      Dit is voor mij zo moeilijk, maar zo belangrijk! Ik zou het liefst de hele dag in bed blijven liggen, maar daar word ik niet gelukkig van. Een wandeling maken is de meest uitgekauwde tip ooit, maar wederom hartstikke geldig. Je hele lichaam heeft baat bij beweging, bij een beetje zonlicht, bij sociale interactie en een omgevingsverandering – naar de verte staren rust je zicht uit, en ontspant je.
    • Lichtpuntjes
      Positiviteit kun je oefenen, net als je buikspieren. Mensen zijn ook maar dieren – en we weten allemaal over Pavlovs honden. Probeer hetgene waardoor jij je prettig voelt op te schrijven, of er een foto van te maken. Ontwikkel een beloningssysteem voor jezelf. Vraag de mensen om je heen waarom ze van je houden, en koester hun woorden. Maak lijstjes met feel good films, series en muziek, en zet ze op je telefoon.
    • Focus
      Sommige dagen zijn zwaar. Niks lijkt goed te gaan, en elke beslissing voelt aan als de verkeerde. Dat is niet erg; het hoort bij het leven. Accepteer deze momenten, en probeer je te focus te leggen op één ding. Dat kan een taak zijn die je absoluut vandaag af moet krijgen, of als je het geluk hebt vrije tijd te kunnen nemen, iets zijn als je benen scheren, een goede maaltijd voor jezelf te koken of een brief naar iemand sturen waar je van houdt. Iets waarbij je je veilig voelt, en wat productief voor jezelf is.
    • Praat
      Wanneer het minder goed met me gaat, isoleer ik mezelf; zowel bewust als onbewust, sluit ik me steeds meer op in mijzelf en durf ik anderen mijn problemen niet voor te leggen. Ik wil ze niet lastig vallen, en vind ze niet stimulerend genoeg. Toch is het belangrijk om afspraken in te plannen. Ik voel me op de dag zelf verschrikkelijk, en zou het liefst afzeggen (en doe dat soms ook gewoon), maar uiteindelijk valt het bijna altijd mee. Het is zelfs negen van de tien keer hartstikke fijn geweest! Je bent niet alleen – en dat vergeet je soms, als je in een dip zit. Anderen staan voor jou klaar om je daaraan te herinneren.
Rispondi

