Kikkererwtenmuffins

Iedereen die mij kent weet dat ik 1. een echte zoetekauw ben, en 2. verslaafd ben aan deegproducten – als het kon, zou ik zelfs pasta in een klef broodje stoppen, en mijn favoriete manier van aardappelen eten is op pizza (dat is in Italië een ding; kijk maar). Ik baal er soms van; wanneer ik de dag begin met suikerbommen ondanks er voor iemand met insulineweerstand weinig ongezonder is, of wanneer ik me wél weet in te houden en urenlang het chagrijnige gevoel behoud van iets essentieels beroofd te zijn. Eten is een big deal in mijn leven waarmee ik een jarenlange gecompliceerde relatie mee heb, en ik voel me gerechtvaardig er dramatisch over te doen!

Vorige maand bladerde ik door één van mijn moeders boeken over het FODMAP-beperkte dieet (een vrij streng eliminatiedieet dat erg effectief blijkt te werken tegen de klachten van een prikkelbare darm), toen ik stuitte op een recept voor ontbijtmuffins waarin bijna al het meel was vervangen door gepureerde kikkererwten uit blik. Het recept voor twaalf muffins bevatte precies maar één ons suiker en géén melkproducten, en is voortgekomen uit een samenwerking tussen het Culinary Institute of America en Harvard. De lactoseintolerante fitgirl in mij was geïntrigeerd, en de koolhydraatgekke zoetekauw uiteindelijk heel erg blij. Deze muffins zijn niet alleen vrij van gluten en lactose, suikerarm en laag in glycemische lading, maar ook hartstikke lekker!

Recept voor 12 muffins.

Ingrediënten

  • 400 gram kikkererwten uit blik
  • 1 biologische citroen
  • 1 biologische sinaasappel
  • 4 eetlepels plantaardige olie (ik gebruik pindaolie)
  • 100 gram suiker
  • 2 eieren (eiwit en eigeel gescheiden)
  • 1 theelepeltje kardamom en/of kaneel
  • 90 gram meel naar keuze (ik gebruik rijstmeel)
  • 35 gram fijngemalen amandelen
  • 2 theelepeltjes bakpoeder
  • 1 snufje zout

  1. Verwarm de oven voor op 160 °C, en maak je muffinvorm klaar.
  2. Rasp het schil van de citroen en de sinaasappel, en pers hun sap. Doe dit in je keukenmachine of blender.
  3. Voeg de kikkererwten toe, en zet je machine aan tot deze volledig gepureerd zijn.
  4. Voeg de suiker en olie toe, en zet je machine aan tot het geheel glad is.
  5. Breek de eieren open, en leg hun eiwit opzij in een kom. Voeg het eigeel toe tot het mengsel, en zet je machine aan tot het geheel glad is.
  6. Voeg de fijngemalen amandelen, en het meel met het snufje zout en de bakpoeder toe aan het mengsel. Meng het beslag met je mixer.
  7. Klop het eiwit stijf, en voeg het met de hand toe aan het mengsel. Als het goed is, is je beslag nu heel zacht, en klaar om in muffinvormpjes gegoten te worden!
  8. Nadat je het beslag in de vormpjes gegoten hebt, kun je er wat suiker, kaneel of kardamom overheen strooien.
  9. Zet je muffins in de oven voor ongeveer 20 minuten.

TIP: Spoel het keukengereedschap eerst af met koud water, voor je afwast of de vaatwasser vult. Warmte zorgt er namelijk voor dat eiwit stolt, wat het een stuk hardnekkiger maakt.

Rispondi

