Chocolate chip cookies

Gistermiddag was ik bij de dokter om me bloedwerk voor te laten schrijven. Als laks persoon met PCOS en chronisch struisvogelgedrag, heb ik jarenlang gedaan alsof er niks aan de hand was; dat is makkelijk, wanneer je een diagnose krijgt die erop neerkomt misschien moeilijker kinderen te kunnen krijgen, terwijl je zelf nog kind bent. Nu ik ouder ben, besef ik dat de confrontatie met mijn hormoonstoornis akelig dichtbij begint te komen – vandaar het bezoek bij de dokter. Ik verwacht in de toekomst suikerarm te snacken en de glycemische lading van elk levensmiddel uit mijn hoofd te kennen; ik kijk er oprecht naar uit, maar voel tot dan de drang mijn favoriete suikerbommen van de vergetelheid te redden!

Vandaag deel ik mijn favoriete recept voor de allerlekkerste American chocolate chip cookies. Ze zijn supermakkelijk te maken, maar ik zou je aanraden ze pas te bakken als je een paar uurtjes vrij hebt – met dit recept maak je namelijk meerdere batches, en de oven goed in de gaten houden is zeker de eerste paar keer een pre om erachter te komen wanneer ze zacht (of juist krokant) genoeg voor jou zijn.

Ingrediënten

  • 170 gram boter op kamertemperatuur
  • 220 gram basterdsuiker (het liefst donkere!)
  • 100 gram kristalsuiker
  • vanilline, vanille-extract of vanillesuiker
  • 1 ei (zowel eiwit als eigeel)
  • 1 eigeel
  • 260 gram meel
  • 1/2 theelepeltje natriumbicarbonaat (baking soda)
  • 1/2 theelepeltje zout
  • 300 gram chocolate chips


Mijn chocolate chips heb ik met de blender uit mijn favoriete pure chocolade verkregen, maar je kunt natuurlijk ook noten, M&M’s of melkchocolade gebruiken!

  1. Voeg de boter, de donkere basterdsuiker en de witte kristalsuiker samen in een grote kom – indien je vanillesuiker gebruikt, voeg je deze ook toe. Meng dit goed samen met een elektrische mixer.
  2. Voeg de vanilline of het vanille-extract (indien je geen vanillesuiker gebruikt hebt), het ei en het eigeel toe aan het mengsel. Meng alles goed samen met je elektrische mixer.
  3. Roer het zout en de baking powder goed door het meel. Voeg dit toe aan het mengsel. Meng alles goed samen met je elektrische mixer; begin op de laagste stand, om te voorkomen dat het meel niet alle kanten opvliegt! Als je kom niet hoog genoeg is, kan dit zelfs op de laagste stand nog gebeuren. Gebruik in dat geval je handen om het deeg te kneden.
  4. Voeg de chocolate chips toe aan je deeg. Dit kun je het allerbeste doen met een houten lepel, of met je handen nadat je ze onder de koude kraan hebt gehouden – als je handen te warm zijn, zou de chocolade kunnen smelten.
  5. Zet het deeg 20 minuten in de koelkast. In de tussentijd kun je de oven aanzetten op 160 °C en twee bakplaten voorzien van bakpapier.
  6. Wanneer de 20 minuten voorbij zijn, maak je kleine balletjes deeg, die je niet te dicht bij elkaar neerlegt op de bakplaat.
  7. Zet je bakplaat voor ongeveer 15 minuten in de oven. In de tussentijd kun je je volgende batch klaarmaken. Controleer je oven goed, want één minuut kan heel veel verschil maken in de consistentie van het koekje!

Omdat ik verkruimelde chocoladerepen heb gebruikt (en de kleinste kruimels ook), is mijn deeg niet zo egaal en zien mijn chips er minder mooi uit. Dit vind ik zelf wel leuk, maar als jij dat niet vindt, kun je dit makkelijk verhelpen door kant-en-klare chocolate chips te kopen.
Als je het belangrijk vindt dat je koekjes een perfecte ronde vorm hebben, kun je ze het best niet te dicht bij de rand van je bakplaat plaatsen. Zelf ben ik duidelijk van het kamp ACAB: All Cookies Are Beautiful, mits ze lekker zijn!

Rispondi

