5 favorieten: Italiaanse drogisterijproducten

Ik kan me weinig ontspannenders voorstellen dan winkelen in een grote buitenlandse supermarkt of drogisterij. Ik heb uren doorgebracht in Superdrugs en DM’s, en weet zeker dat ik hier niet de enige in ben. Vandaag deel ik vijf (van mijn tig!) favoriete Italiaanse drogisterijproducten.

  • Roberts Acqua distillata alle rose
    €2,90 – €3,40 voor 300 ml
    Als ik één favoriet Italiaans drogisterijproduct zou moeten kiezen, zou het ongetwijfeld de Acqua alle rose zijn. Dit is menig oma’s lieveling, en schuift dit niet onder stoelen of banken: Alles aan de Acqua alle rose schreeuwt vintage! Dit gedistilleerde rozenwater bestaat dan ook al sinds 1867, en in anderhalve eeuw is de simpele formule praktisch ongevarieerd gebleven: rozenwater en een héél klein beetje glycerine, direct gevolgd door parfum en conserveringsmiddelen. Het liefst vermijd ik gezichtsproducten waar zich parfum in bevindt, maar voor deze knijp ik graag stiekem een oogje dicht – ondanks mijn gevoelige huid, heb ik er gelukkig nog nooit last van gehad. Ik gebruik het met een wattenschijfje als toner, of overgegoten in een sprayflacon om mijn afgepoederde gezicht een frissere uitstraling te geven; in de zomer bewaar ik het in de koelkast als verfrissende all-rounder, en als SOS-product tegen opgezwollen ogen, zijn twee doordrenkte wattenschijfjes fantastisch. Ik ben groot fan van toners met functionele bestanddelen, maar kan een simpel product evengoed waarderen; dit is in mijn ogen een topper!
  • Marvis tandpasta
    €2,75 – €3,50 voor 75 ml
    Het luxeprobleem waar ik het meest onder lijd is een hekel hebben aan munttandpasta’s. Ik ben gek op munt, maar op de één of andere manier kunnen munttandpasta en ik niet goed met elkaar overweg; ik verklaarde mijn liefde als klein kind dan ook aan Parodontax – de bekende zoute tandpasta tegen tandvleesbloedingen, die volgens mijn beste vriendin naar vis smaakt. In Italië ontdekte ik gelukkig Marvis, een tandpastamerk dat naast klassieke muntsmaken ook smaken als jasmijn, kaneel, drop en gember verkoopt; het klinkt onwaarschijnlijk, maar werkt uiteindelijk hartstikke goed – tanden poetsen is voor mij altijd een feestje! Ik heb nooit gaatjes gehad, dus hun werk doen Marvistandpasta’s blijkbaar ook prima.
  • Tesori d’Oriente parfum
    €2,50 – €3,50 voor 100 ml
    Ik ben gek op parfum; ik ben altijd op zoek naar iets nieuws om te ruiken, en bereid om schaamteloos meer aan een parfum dan aan een paar schoenen uit te geven – prijs is geen doorslaggevende factor als het om potentiële aromatische liefdes gaat. De parfumlijnen van Tesori d’Oriente waren voor mij een paar jaar geleden een grote ontdekking, en sindsdien altijd in mijn leven aanwezig. Ik ben gek op hun douchegels en bijbehorende parfums, en raad iedereen aan ze op z’n minst even te ruiken. De Hammamlijn is mijn favoriet, met oranjebloesem en argan.
  • Equilibra Argan Salviette struccanti viso-occhi
    €3,25 – €3,75 voor 25 reinigingsdoekjes
    In meer dan tien jaar make-upexperimenten, is het me nooit gelukt om van reinigingsdoekjes te houden. Ik kreeg jeuk en uitslag van de helft van de doekjes die ik uitprobeerde, en de andere helft deed niks, of liet een vies laagje achter. Ik heb echter altijd het praktische nut van reinigingsdoekjes erkend, en geduldig mijn zoektocht naar fijne voortgezet; voor elk weekendje weg heb ik een nieuwe verpakking gekocht, tot ik uiteindelijk uit ben gekomen bij mijn geliefden van Equilibra. Allereerst: De verpakking is fantastisch! De opening is heel erg stevig, waardoor je nooit gedwongen bent om ongebruikte doekjes weg te gooien omdat de stickersluiting toch niet zo goed dichtzat als je dacht. De doekjes zelf zijn van dunner materiaal en minder vochtig dan doorsnee Niveadoekjes; ik vind het zelf heel erg prettig, omdat er na gebruik minder product overblijft op mijn gezicht. De remover zelf werkt top, en met één doekje haal ik gemakkelijk al mijn dagelijkse make-up van mijn gezicht en ogen. De doekjes bevatten geen minerale olie of siliconen, wat voor mijn vette huid en het milieu een pluspunt is – wel bevatten ze helaas parfum, waar ik gek genoeg niet op reageer. De geur zelf is mijns inzien heerlijk, de beste die ik ooit heb geroken in een reinigingsdoekje, heel warm, zoet en kruidig, maar toch subtiel.
  • Splend’Or Balsamo 
    €0,70 – €1,20 voor 300 ml
    Ik durf erom te wedden: Dit is het bekendste haarproduct tussen de Italiaanse beautyliefhebbers. Aangezien hij hartstikke goedkoop, licht, en silicoonvrij is, en daarnaast ook nog eens heel lekker ruikt, werd Splend’Or crèmespoeling jaren terug, toen co-washing populair werd, opgemerkt door de allereerste bloggers en Youtubers als de Heilige Graal.
    Ondanks co-washing voor mij een ramp bleek te zijn, heb ik sindsdien altijd een fles van deze crèmespoeling thuis staan. Met mijn dikke en stroeve haar gebruik ik na mijn wekelijkse wasbeurt het liefst iets zwaarders dan dit – desalniettemin is Splend’Or voor mij onvervangbaar. Het is de perfecte crèmespoeling om mijn haar te ontklitten voordat ik aan de weer ga met shampoo; hij is geweldig als ik mijn haar uitspoel na een dag aan het strand of het zwembad, wanneer ik mijn haar niet wil belasten met zwaardere producten; het is een geweldige scheercrème, die de huid perfect glad maakt en geen resten achterlaat in het doucheputje, iets wat scheercrèmes op siliconen- of oliebasis vaak toch wel doen; en hij doet het ontzettend goed in zelfsgemaakte haarmaskers, om een vochtig deel aan oliën toe te voegen, of dikkere ingrediënten te verdunnen.
Rispondi

